18-07-2009
DELFT - Bewoners vrezen dat de komst van tram 19 schade gaat veroorzaken aan hun huizen aan het Mijnbouwplein en de Michiel de Ruyterweg. Nu al trillen hele huizenblokken door remmend en optrekkend zwaar verkeer, stelt belangenvereniging TU-Noord. Daardoor ontstaan er scheuren in de muren en de fundering.
De belangenvereniging vraagt zich af of de zware trams die straks over de St. Sebastiaansbrug aan de Michiel de Ruyterweg gaan, de problemen niet verergeren. Mogelijk, stelt voorzitter Erik van Hunnik van TU-Noord, zijn er snelheidsbeperkingen nodig om de schade als gevolg van optrekkende en remmende trams te beperken. De huizen zijn ter plaatse extra kwetsbaar voor verzakkingen omdat ze niet onderheid zijn.
Ook stelt de belangenvereniging in haar reactie op het bestemmingsplan voor de Sebastiaansbrug voor de tram in een zo recht mogelijke lijn door het gebied te laten lopen, zodat wringen in de bochten wordt voorkomen.
Moeite heeft de vereniging ook met het plan om de St. Sebastiaansbrug een meter hoger te maken dan eerder gepland. Daardoor hoeft de brug straks minder vaak open om de binnenvaartschepen door te laten. Een lagere brug is goedkoper, stelt voorzitter Van Hunnik. Bovendien beperkt een brug op ‘maaiveld’ de geluidsoverlast van de trams. „Het lawaai draagt dan minder ver.’’ Niet onbelangrijk ook: een lage brug past volgens de belangenvereniging TU Noord beter in het stadsbeeld.
Maar de bewoners hebben ook nog een andere reden om zich kritisch op te stellen tegen een hoge brug. Zij vrezen al veel langer dat er straks veel te veel verkeer door de buurt gaat. Hoe vaker de brug opengaat, hoe liever het de bewoners daarom is. „We zijn niet tegen een nieuwe St. Sebastiaansbrug,’’ verklaart Van Hunnik. „We hebben wel bezwaren tegen het accommoderen van een grote en groeiende hoeveelheid (vracht) verkeer.’’
Bron: http://www.honderdprocenthaags.nl/nieuws/tonen.php?datum=20090718&item=260
RUCPHEN- Trillingen de oorzaak van scheuren in een woning aan de Verlengde Vosdonkseweg? Het Rucphense college acht het onwaarschijnlijk.
Lees verderOISTERWIJK - Er komt nog dit jaar een breed onderzoek naar de trillingen van het spoor tussen Oisterwijk en Oosterhout. Dat is de uitkomst van een overleg van de betrokken gemeentes met de directie van Pro Rail.
Lees verderROSMALEN - Al jaren liggen de bewoners van de Weidestraat in Rosmalen in de clinch met het ministerie, ProRail en Rijkswaterstaat. Reden is het nieuwe verhoogde treinspoor op luttele meters van de huizen. Volgens de bewoners zijn de trillingen flink toegenomen. Vanavond gaan ze inspreken bij de gemeenteraad van Den Bosch.
Lees verder